Συμφωνία για τη ναυπήγηση έως και οκτώ μεγάλων υπερδεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου (Very Large Crude Carriers - VLCC), συνολικής αξίας 650 εκατ. δολαρίων, έκλεισε η Capital Maritime & Trading Corp. του Βαγγέλη Μαρινάκη με τη Samsung Heavy Industries (SHI).

Οπως αναφέρει η έγκυρη ναυτιλιακή έκδοση «TradeWinds», επικαλούμενη πηγές από την αγορά των τάνκερ, ο κ. Μαρινάκης έχει υπογράψει επιστολή προθέσεων (letter of intent) με την SHI για τέσσερα Tier III VLCCs και βρίσκεται σε «προχωρημένες συζητήσεις» με τα ναυπηγεία για τα πλοία. Η συμφωνία, η οποία λέγεται ότι διεκπεραιώθηκε μέσω του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, πιστεύεται ότι περιλαμβάνει option για άλλα τέσσερα πλοία.

Η συμφωνία για τα VLCCs έρχεται να προστεθεί στις μεγάλες κινήσεις που έχει κάνει το τελευταίο διάστημα ο κ. Μαρινάκης, αναφέρει το «TradeWinds», θυμίζοντας ότι ο εφοπλιστής ήταν ενεργός αγοραστής μεταχειρισμένων πλοίων τύπου Capesize το τελευταίο τρίμηνο του 2016, πριν να πληρώσει 150 εκατ. δολάρια για πέντε containerships που ανήκαν στη Hanjin Shipping τον Μάρτιο.

Οι πληροφορίες για την παραγγελία του Ελληνα εφοπλιστή έρχονται έπειτα από την τελευταία αποκάλυψη ότι η BW Group άνοιξε τον δρόμο για την επιστροφή της SHI στην αγορά των VLCCs, σχεδόν πέντε χρόνια αφότου παρέδωσε το τελευταίο πλοίο αυτού του τύπου. Σύμφωνα με όσα είπαν brokers στο «TradeWinds», οι εξελίξεις αυτές έρχονται έναν χρόνο αφότου η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Σεούλ SHI άρχισε και πάλι να προωθεί ενεργά τη ναυπήγηση VLCCs.

Η BW έχει δώσει παραγγελία για τέσσερα VLCCs, αξίας 378,4 δισ. γουόν Κορέας (334,79 εκατ. δολαρίων), για παράδοση πριν από τον Ιούλιο του 2019. Εκπρόσωπος της εταιρείας είπε στο «TradeWinds»: «Η BW Group έχει κλείσει συμβόλαιο για τέσσερα VLCC με τη Samsung Heavy Industries, με διάφορες option, μεταξύ των οποίων και για άλλους τύπους πλοίων». Η εταιρεία αρνήθηκε να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες γύρω από τις option αυτές, με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι η BW ενδέχεται να έχει τη δυνατότητα να μετατρέψει το συμβόλαιο σε LNG carriers ή πλωτές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου (Floating Storage and Regasification Units - FSRU), όπως έκανε με την DSME πέρυσι.

Αναφερόμενη στην ανακοίνωση της DHT Holdings τον Μάρτιο ότι σκοπεύει να αγοράσει 11 VLCCs της BW, σε μια συναλλαγή ύψους 538 εκατ. δολαρίων, η BW δήλωσε: «Η DHT βρισκόταν από κοντά σε όλη τη διάρκεια των συζητήσεων και οι BW / DHT θα συνεργαστούν σε αυτά τα πλοία. Η πρόθεση είναι να εισέλθουμε σε συζητήσεις για να δοθεί στην DHT η option να αγοράσει τα πλοία ή να τα διαχειριστεί εμπορικά / τεχνικά».

Σύμφωνα με το «TradeWinds», οι brokers επισημαίνουν ότι το σύνολο των 83,74 εκατ. δολαρίων για καθεμία από τις νέες ναυπηγήσεις στην SHI αντανακλά τόσο μια μικρή άνοδο στις τιμές όσο και την προτίμηση της BW για πλοία υψηλότερων προδιαγραφών. Ομως, κάποιοι θεωρούν ότι η τιμή την οποία ανακοίνωσαν τα ναυπηγεία περιλαμβάνει διάφορα κοστολόγια για να δίνει μια ελαφρώς διογκωμένη εικόνα. Οπως λένε, τα κορεατικά ναυπηγεία τιμολογούν τα VLCCs αυτήν τη στιγμή γύρω στα 80 εκατ. δολάρια, με τους πλοιοκτήτες να πιέζουν για χαμηλότερα επίπεδα.

Περίπου 31 VLCCs έχουν παραγγελθεί φέτος, σύμφωνα με μεγάλους παίκτες της αγοράς των τάνκερ, τους οποίους επικαλείται το «TradeWinds», συμβάλλοντας ώστε να καλυφθούν τα κενά στα βιβλία παραγγελιών των ναυπηγείων για το 2019. Αλλά αυτό πυροδοτεί ανησυχίες για υπερπροσφορά σε χωρητικότητα (over-tonnage) ανάμεσα στους πλοιοκτήτες.

Σύμφωνα με τους brokers, ετοιμάζονται ακόμα μία σειρά από παραγγελίες και options που αναμένεται να κλείσουν, ειδικά στη Hyundai Heavy Indistries, όπου ο Τζον Φρέντρικσεν παζαρεύει αυτήν τη στιγμή για την τιμή των VLCCs. Ομως, όπως λέει ένας εξ αυτών στο «TradeWinds», παρότι κάποιες νέες ναυπηγήσεις ήταν αναμενόμενες, λόγω των πολύ χαμηλών τιμών, η κατάσταση θα αρχίσει να γίνεται ανησυχητική, εάν συμφωνηθούν πολλές ακόμα παραγγελίες.