Ο μεγαλύτερος όμιλος ένδυσης παγκοσμίως, ο ισπανικός Inditex έχει καταλήξει σε δύο κατευθύνσεις όσον αφορά την εμπορική του στρατηγική: Να μεγαλώσει το δίκτυο του δημιουργώντας περισσότερα αλλά μεγαλύτερα σε εμβαδό καταστήματα και να ενισχύσει την παρουσία του στο ηλεκτρονικό κανάλι.

Σήμερα από τα 23,3 δις.ευρώ πωλήσεων το 6% αφορά online πωλήσεις, και η διοίκηση της Inditex γνωρίζει ότι μέρος της αύξησης του 12% που παρουσίασε για το 2016 προέρχεται από πωλήσεις μέσω των online καταστημάτων της. Δεν είναι όμως μόνον οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, ο λόγος για τον οποίο ο όμιλος επενδύει στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Η πλατφόρμα που έχει δημιουργήσει λειτουργεί απολύτως συμπληρωματικά με το δίκτυο του, ενισχύει τη διαρκή προβολή εμπορευμάτων και βοηθά στον ακόμη πιο αποτελεσματικό έλεγχο της παραγωγής και των εμπορευμάτων του. Η ψηφιοποίηση των πωλήσεων τόσο στο φυσικό κατάστημα όσο και στο on line δίνει πολύτιμα στοιχεία στα κεντρικά του ομίλου.

Ο καταναλωτής που εισέρχεται στην πλατφόρμα των concpets που διαχειρίζεται ο όμιλος έχει την επιλογή να αγοράσει online ή να εντοπίσει αν το συγκεκριμένο σχέδιο, νούμερο και χρώμα ρούχου υπάρχει σε κάποιο κοντινό του κατάστημα. Όποια οδό αγοράς κι αν επιλέξει εν τέλει, οι αναλυτές των data θα λάβουν την πολύτιμη πληροφορία: ότι η ζήτηση π.χ. για χακί ανδρικά παντελόνια είναι μεγάλη, οπότε το σήμα στους σχεδιαστές και την παραγωγή δίνεται αυτόματα. Αν για παράδειγμα, τα πουά παιδικά μπλουζάκια έχουν μικρότερο σκορ στην αναζήτηση τότε η παραγωγή θα οδηγηθεί σε άλλους κωδικούς εμπορευμάτων. Σε κάθε περίπτωση η Inditex θα έχει διασταυρώσει στοιχεία και παράλληλα θα έχει επιτύχει να κρατήσει τον καταναλωτή είτε στο φυσικό είτε στο online δίκτυο της.

Πέρα όμως από τους μεγάλους οργανισμούς που αυτοδιαχειρίζονται τα δίκτυα τους, στη διεθνή αγορά διαμορφώνονται νέες υπηρεσίες που συνδέουν το φυσικό δίκτυο και τα brands με τον ηλεκτρονικό κόσμο, όπου ζεί σήμερα ο σύγχρονος καταναλωτής.

Έτσι η πλατφόρμα liketoknow.it είναι ένα εργαλείο αναγνώρισης των brands που φιγουράρουν σε αναρτήσεις στο Instagram. H εφαρμογή σε Ios και Android αναγνωρίζει τα ρούχα ή τα αξεσουάρ που εμφανίζονται στις φωτογραφίες των Instagramers, και δίνει την «πληροφορία» σε όσους τους ακολουθούν. Πέρα όμως από την πληροφορία, υποδεικνύει από πού κάποιος ενδιαφερόμενος μπορεί να αγοράσει το ίδιο ή αντίστοιχο προιόν. Η εφαρμογή βασίζεται τόσο στη συνεργασία των διεθνών influencers που επιθυμούν να προωθήσουν τα προιόντα τους όσο και στη συνεργασία των brands και των φυσικών δικτύων καταστημάτων.

Στο παιχνίδι αυτό εισήλθε και μάλιστα σε ακόμη μεγαλύτερη κλίμακα και το facebook. Η συνεργασία του Facebook με 1.800 online ανθοπωλεία μέσω ενός συστήματος τεχνητής νοημοσύνης είναι διαθέσιμη ως υπηρεσία προς χρήση μέσω των instant-messaging, και είναι μόνο ο «πιλότος» για μια σειρά τέτοιων ενεργειών.

Το λεγόμενο «contextual commerce», δηλαδή η προώθηση προϊόντων μέσω του διαδικτύου και των social media, η οποία εντάσσεται στην καθημερινότητα του online χρήστη χωρίς να διακόπτει τη δραστηριότητα «ρουτίνας» που αναπτύσσει ο ίδιος στο internet, αποτελεί ένα «πολλά υποσχόμενο» πεδίο. Τα χαρακτηριστικά αυτού του είδους marketing δίνουν πολλές δυνατότητες στους marketers. Τα χαρακτηριστικά αυτά δίνουν την ευκαιρία στο Facebook να χρεώσουν υψηλότερες τιμές για τις διαφημίσεις προκειμένου να προσφέρουν πιο «διαδραστικές» υπηρεσίες στις εταιρείες που διαφημίζονται, όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg. Oι διαφημιστές θα έχουν καλύτερη «αλληλεπίδραση» με τους καταναλωτές-χρήστες του facebook. Το δίκτυο αντιγράφει μάλιστα τη στρατηγική του κινέζου ανταγωνιστή Tecent Holdings του οποίου η πλατφόρμα WeChat, η οποία είναι ουσιαστικά messenger, επιτρέπει στους χρήστες να αγοράζουν τα πάντα από δώρα μέχρι μεταφορά με ταξί.

Στην ίδια αρένα εισέρχεται και το Viber, το οποίο ανακοίνωσε ότι ο άμεσος τρόπος αγορών (instant shopping) θα ξεκινήσει στις ΗΠΑ σε έκδοση beta και θα λανσαριστεί σταδιακά σε όλο τον κόσμο έως το τέλος του 2017. Η Viber λανσάρει μια νέα αγοραστική εμπειρία, η οποία αναμένεται να επαναπροσδιορίσει το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω φορητών συσκευών, δίνοντας στους χρήστες τη δυνατότητα να κάνουν τις αγορές τους μέσα από την εφαρμογή στην οποία αφιερώνουν ήδη τον περισσότερο χρόνο τους: το chat. Αυτή η καινοτομία θα σηματοδοτήσει την έναρξη μίας νέας πορείας της εταιρείας από την ανταλλαγή μηνυμάτων στη δημιουργία εξελιγμένης πλατφόρμας που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες και θα προσφέρει μια σειρά υπηρεσιών μέσω φορητών συσκευών. Για τη δημιουργία αυτής της επαναστατικής υπηρεσίας, η Viber άντλησε τεχνογνωσία από τη μητρική εταιρεία, τη Rakuten, κολοσσό στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως.

Η αγορά προϊόντων και υπηρεσιών είναι μια από τις πιο δημοφιλείς δραστηριότητες στις φορητές συσκευές. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι πάνω από το 50% των κατόχων smartphones χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους για δραστηριότητες που σχετίζονται με αγορές και συγκεκριμένα το 66% από αυτούς πραγματοποιούν μία αγορά τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

Η Viber θα προσφέρει τη δυνατότητα για μια ολοκληρωμένη αγοραστική εμπειρία, που περιλαμβάνει την έρευνα αγοράς, την προώθηση πληροφοριών και εικόνων των προϊόντων, την άμεση επικοινωνία των χρηστών με τα αγαπημένα τους brands, καθώς και την αγορά των προϊόντων που επιθυμούν. Στη συνέχεια εισέρχονται σε μια μεγάλη λίστα από κορυφαία εμπορικά σήματα, από τα οποία μπορούν να ενημερωθούν για τα νέα προϊόντα, να μοιραστούν εικόνες και πολλές πληροφορίες μέσω chat, να λάβουν άμεσα σχόλια από τους φίλους τους ή να συζητήσουν απευθείας με την εταιρεία και αν χρειαστεί να μεταβούν στην ιστοσελίδα της ή στην αντίστοιχη εφαρμογή για να ολοκληρώσουν την αγορά.

Το όφελος δε για το λιανεμπορικό δίκτυο θεωρείται «διπλό». Μεγαλύτερη εξάπλωση της αναγνωρισιμότητας του και παράλληλη αύξηση των πωλήσεων του στο φυσικό δίκτυο. Γιατί πέρα από τα στατσιστικά των ηλεκτρονικών εφαρμογών, αποδεικνύεται ότι οι πωλήσεις που πραγματοποιούνται μέσω αυτών είναι υποπολλαπλάσιες εκείνων που τελικώς γίνονται στο φυσικό δίκτυο. Ωστόσο οι επιχειρήσεις έχουν επιτύχει το στόχο τους: Να πολλαπλασιάσουν την επιρροή των στρατηγικών marketing.