Μεσάζοντες και έμποροι σπάνιων, συλλεκτικών αυτοκινήτων παρατηρούν έντονη κινητικότητα στις πωλήσεις της Ferrari τα τελευταία πέντε έτη. Γεγονός που ισχύει τόσο στη δευτερογενή αγορά και τις δημοπρασίες RM του οίκου Sotheby’s όσο και στην ιδιωτική αγορά. Μια πρώτη εξήγηση για την τάση αυτή είναι ότι οι βασικοί επενδυτές στον κλάδο είναι σήμερα οι Αραβες. Ορμώμενοι από τα δυναμικά μοντέλα της Formula 1 «ρίχνουν» όλο και πιο συχνά «ζεστό» χρήμα στην ιταλική φίρμα. Την ίδια ώρα οι Κινέζοι επενδυτές χτίζουν γερά χαρτοφυλάκια στις πολυτελείς κατηγορίες, όπως έργα τέχνης, διαμάντια, κοσμήματα, ρολόγια και σπάνια κρασιά, δείχνοντας τα τελευταία έτη μεγάλο ενδιαφέρον και στα συλλεκτικά αμάξια. Ομως, παρά τη μεγάλη ζήτηση, δεν είναι εύκολη η ανεύρεση καλοδιατηρημένων και σπάνιων μοντέλων, με τον ανταγωνισμό να παραμονεύει για αντίστοιχα μοντέλα των Jaguar, Rolls Royce, Porsche ή Aston Martin.

Το κρίσιμο τεστ του καλοκαιριού για τη δευτερογενή αγορά συλλεκτικών Ferrari θα γίνει στις 18 και 19 Αυγούστου στο Μοντερέι της Καλιφόρνια, όπου οι car dealers θα δώσουν ραντεβού μάχης, καθώς υπάρχουν καλά κρυμμένες ευκαιρίες.

Μία από αυτές είναι και η Ferrari 512 BBi, χρονολογίας 1983, έχοντας στο ενεργητικό της μόνο 20.000 χλμ. Η τιμή της εκτίμησής του είναι 375.000 με 450.000 δολάρια.

Στο ίδιο κλίμα είναι και ένα άλλο μοντέλο, το 16Μ Scuderia Spider, χρονολογίας 2009. Εκτιμάται μεταξύ 350.000 και 400.000 δολαρίων.

Όταν εκτινάχθηκε η αγορά

Μια μερίδα ειδικών στον κλάδο υποστηρίζει πως η μεγάλη άνοδος στις πωλήσεις της Ferrari συνέβη το 2012, όταν μια Ferrari GTO του 1962 είχε «σκαρφαλώσει» στην κορυφή των πωλήσεων, καθώς είχε καταφέρει να αγγίξει τιμή πώλησης τα 35 εκατ. δολάρια! Είχε γίνει το ακριβότερο αυτοκίνητο στον κόσμο, όμως λίγοι το είχαν αντιληφθεί, καθώς επρόκειτο για ιδιωτική συναλλαγή, μακριά από τα ταμπλό της δευτερογενούς αγοράς συλλεκτικών αυτοκινήτων.

Το συγκεκριμένο μοντέλο είχε κατασκευαστεί για τον Βρετανό οδηγό αγώνων Stirling Moss, ενώ το χρώμα του έχει περιγραφεί από τους ειδικούς ως διακριτικό πράσινο χρώμα του μήλου. Μάλιστα, το όνομα του Moss έχει χαραχθεί στην πλάτη της θέσης του οδηγού στο δεξιοτίμονο αμάξι.

Πωλητής του ήταν ο Ολλανδός μεγαλοεπιχειρηματίας Eric Heerema, ο οποίος είχε αγοράσει τον σπάνιο θησαυρό το 2002 έναντι 8,5 εκατ. δολαρίων από τον Ιάπωνα συλλέκτη Yoshiho Matsuda. Αγοραστής ήταν o Craig McCaw, συλλέκτης κλασικών αυτοκινήτων. Με την απόκτησή του είχε παροτρύνει πολλούς νέους αγοραστές να διευρύνουν τις συλλογές τους και να εισχωρήσουν στο χρηματιστήριο συλλεκτικών αυτοκινήτων.

Αμέσως μετά την πώληση της 250GTO οι τιμές για τις κλασικές Ferrari αυξήθηκαν θεαματικά κατά 4,82%. Το συγκεκριμένο μοντέλο θεωρήθηκε από τους συλλέκτες ως το πιο επιθυμητό αυτοκίνητο από όλες τις κλασικές Ferrari, ενώ το περιοδικό «Motor Trend Classic» τοποθέτησε το μοντέλο το 2010 πρώτο στη λίστα των «Σπουδαιότερων Ferrari όλων των εποχών».

Την ίδια περίοδο είχε καταγραφεί και ένα κορυφαίο παράδειγμα απόδοσης από μεταπώληση αυτοκινήτου Ferrari. Επρόκειτο για μια Ferrari Berlinetta 250GR, χρονολογίας 1959. Είχε αγοραστεί το 2003 έναντι 1.195.691 δολ. και πουλήθηκε ξανά το 2012 αγγίζοντας τα 6.710.000 δολ. και καταγράφοντας άνοδο +400%!

 

Το «αλογάκι» από το Μαρανέλο πρωτοστατεί και στο yachting

Το 2016 στο ετήσιο ραντεβού της RM Sotheby’s, στο Μονακό, συγκεντρώθηκαν πάνω από 25 εκατομμύρια ευρώ από τις αγοραπωλησίες σπάνιων και συλλεκτικών αυτοκινήτων, συλλέκτες, brokers και επενδυτές τους τελευταίους -μόνο- τέσσερις μήνες!

Γεγονός που επιβεβαιώνει περίτρανα την ολοένα και μεγαλύτερη προτίμηση στον κλάδο, που, όπως την περιγράφουν οι ειδικοί, εξασφαλίζει λιγότερο ρίσκο και μεγαλύτερο status σε σύγκριση με τη χρηματαγορά και με άλλες επενδυτικές μορφές.

Κορυφαία ήταν η πώληση για μια αγωνιστική Ferrari 340 America Barchetta/Touring, η οποία άγγιξε τα 7.280.000 ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή ζήτηση για το συγκεκριμένο brand. Λίγο πιο χαμηλά κινήθηκε ένα άλλο μοντέλο της Ferrari, η 275 GTS/Pininfarina του 1966, που άγγιξε τα 1.792.000 ευρώ.

Πέρα από τον κλάδο της αρτοβιομηχανίας, η Ferrari πρωτοστατεί και στο yachting. Χαρακτηριστική πώληση παραμένει εκείνη για το Riva Ferarri 32, που είχε κλέψει τις εντυπώσεις στο περσινό RM Sotheby’s, στο Μονακό, αγγίζοντας τελική τιμή τα 80.740 ευρώ. Το σχέδιό του είναι μια αναφορά στη Formula 1 και η εταιρεία (Piedro Riva) το είχε κατασκευάσει το 1990 λανσάροντας ένα από τα πιο καινοτόμα και κομψά σκάφη.