Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόλαυση για έναν συλλέκτη από το να διακρίνει ανερχόμενες υπογραφές. Να μπορεί, δηλαδή, να έχει την ικανότητα να ξεχωρίσει τεχνοτροπίες και θεματογραφίες που σε βάθος χρόνου θα πολλαπλασιάσουν την αξία τους, τόσο σε εικαστικό όσο και σε επενδυτικό επίπεδο.

Οταν ο Βλάσης Φρυσίρας, ιδιοκτήτης του ομώνυμου μουσείου στην Πλάκα, είχε επισκεφθεί για πρώτη φορά το ατελιέ του Alexander Tinei, αντίκρισε έναν καλλιτέχνη που στην κυριολεξία πεινούσε. Μάλιστα, εκείνη την πρώτη ημέρα είχε δώσει στον Tinei όσα χρήματα είχε μέσα στο πορτοφόλι του. Ταυτόχρονα, όμως, είχε πιστέψει στο ταλέντο του και, φυσικά, τα έργα του του άρεσαν. Του έστελνε χρήματα και ο Tinei παρήγαγε έργα. Αν τον ρωτήσει κανείς πώς είχε δει τότε τη γνωριμία του με τον Βλάση Φρυσίρα, εκείνος θα πει: «Ο Βλάσης είναι σαν το χέρι του Θεού».

Σε ανεύρεση σοβαρών υποστηρικτών για την ανάδειξη του μουσείου

Στις 18 Ιανουαρίου το βράδυ άνοιξε για το κοινό η νέα έκθεση με έργα από τη συλλογή του Μουσείου Φρυσίρα, με τίτλο «Οι ταυτότητες των άλλων».

Πρόκειται για την πρώτη από τις ενότητες της τριλογίας «Νέοι Ορίζοντες», που πραγματοποιείται με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Βασικός της στόχος είναι να προτείνει ξεχωριστούς καλλιτέχνες και να αναδείξει τις τάσεις που επικρατούν στη διεθνή σύγχρονη τέχνη, αλλά και που υπόσχονται μεγάλο περιθώριο ανόδου στο μέλλον.

Επιπλέον, πρόκειται για άλλη μία έκθεση του μουσείου που απευθύνεται και στη διεθνή σκηνή, καθώς περιλαμβάνει ξένες υπογραφές. Οπως είπε στην «Ε» ο Βλάσης Φρυσίρας, υπάρχει ανοιχτός διάλογος του Μουσείου Φρυσίρα με ιδρύματα και φορείς του εξωτερικού, αλλά υπάρχει πρόβλημα εξόδων. Για τον λόγο αυτό, το μουσείο είναι σε ανεύρεση σοβαρών υποστηρικτών για την ανάδειξη του μουσείου παγκοσμίως, και ιδιαίτερα στην Ευρώπη.

«Το Μουσείο Φρυσίρα έχει στόχο να δείξει καταξιωμένους καλλιτέχνες που εμπιστεύτηκα πριν από χρόνια και με δικαίωσαν στον χρόνο», αποκάλυψε ο Βλάσης Φρυσίρας. Δηλαδή εικαστικούς που υπήρξαν άγνωστοι τότε και στην πορεία του χρόνου κατέγραψαν πρόοδο και μια καλπάζουσα πορεία.

Οι καλλιτέχνες αυτοί είναι οι:

Teodora Axente, Norbert Bisky, Stephen Chambers, Bogumil Książek, Li Ji, Frédérique Loutz, Marcin Maciejowski, Florian Merkel, Brann Renaud, Verebics Ágnes, Κωνσταντίνος Βαβυλουσάκης, Γιάννης Ζιώγας και Alexander Tinei.

Τα καινούργια στοιχήματα

Ταυτόχρονα, ο Βλάσης Φρυσίρας μέσω της τρέχουσας έκθεσης, δείχνει στο κοινό το νέου του στοίχημα. «Εμπιστευόμενος τους νέους καλλιτέχνες, το Μουσείο παρουσιάζει μαζί με τους καταξιωμένους και τέσσερα ονόματα εντελώς φρέσκα, τα οποία πιστεύω πως θα με δικαιώσουν στο μέλλον», εξήγησε.

Ο ίδιος τούς ανακάλυψε βλέποντας τη δουλειά τους στα εργαστήριά τους. «Δέχομαι πάνω από τριάντα προτάσεις τον μήνα από εικαστικούς από όλο τον κόσμο», εκμυστηρεύτηκε, ξεκαθαρίζοντας πως οι καλλιτέχνες είναι εκείνοι που τον προσεγγίζουν και εκείνος παίρνει την απόφαση εάν θα προχωρήσει σε studio visit.

Οι φρέσκες αυτές υπογραφές είναι οι Ισμήνη Τελιγιορίδου, Χρίστος Μιχαηλίδης, Viola Glowacka και Ewa Szczeka.

Ο κ. Φρυσίρας επανερχόμενος στο ζήτημα των εξόδων του μουσείου, ανέφερε πως δεν υπάρχει πάντα budget για να ανανεώνεται η συλλογή. «Κάποτε πούλησα είκοσι έργα και αγόρασα διακόσια! Ηταν έργα αγορασμένα προ διετίας, ανέβασαν την αξία τους και μπόρεσα να μεταπουλήσω. Θυμάμαι ένα έργο ξένου καλλιτέχνη που το είχα αγοράσει 40.000 ευρώ και το πούλησα αργότερα προς 700.000 ευρώ!. Το πούλησα σε δημοπρασία. Ε, με αυτές τις 700.000 ευρώ μετά πήρα εκατό νέα έργα!

Η αγορά τέχνης, λοιπόν, πρέπει να ανακυκλώνεται, διότι και τα μεγάλης αξίας έργα βρίσκουν έτσι πιο ισχυρούς οικονομικά συλλέκτες και με την πώληση των έργων δίνεται η δυνατότητα στα μουσεία να στηρίζουν νεότερα παιδιά. Επομένως, είναι καλό για την προώθηση. Οι εικαστικοί ενισχύονται και, παράλληλα, τους δίνεται η δυνατότητα να ζήσουν. Κάποιοι θα ξεχωρίσουν. Αυτό είναι και η μεγάλη ικανοποίηση κάποιου συλλέκτη να ξεχωρίσει ένα μεγάλο ταλέντο.

Οπως αναφέρει η διοίκηση του Μουσείου Φρυσίρα, στη συγκεκριμένη έκθεση κάθε καλλιτέχνης προσεγγίζει με τον δικό του τρόπο την έννοια της ταυτότητας. Εκφράζει τόσο τις ατομικές όσο και τις συλλογικές του ανησυχίες, χωρίς όμως να χάνεται η μοναδικότητα του καθενός. Αν και μη αναμενόμενο, δεν υπάρχουν πορτρέτα του συλλέκτη και ιδιοκτήτη του μουσείου όπως έχουμε συνηθίσει. Παρά μόνο ένα από τον Alexander Tinei. «Οχι, δεν αποτελεί ανάθεση», αποσαφηνίζει ο κ. Φρυσίρας. «Ο Tinei όπως και όλοι οι υπόλοιποι εικαστικοί που έχουν φτιάξει το πορτρέτο μου το έκαναν από δική τους έμπνευση, σε μια κίνηση για να μου εκφράσουν τη συμπάθεια, τη φιλία ή ακόμα και την αγάπη τους.

 

Εως και 200.000 ευρώ η σημερινή αξία

Με ποια κριτήρια ο ιδιοκτήτης του Μουσείου Φρυσίρα επέλεξε τα έργα της έκθεσης, όντας και ο ίδιος συλλέκτης, διερωτάται κανείς με αφορμή τα πρόσφατα εγκαίνια.

«Επειδή ο αριθμός είναι περιορισμένος, επιλέγουμε να δείξουμε όσα έργα έχουμε διαθέσιμα. Αν από έναν καλλιτέχνη έχουμε είκοσι έργα, δεν θα δείξουμε και τα είκοσι, αλλά ένα-δύο. Είναι ζήτημα αναλογίας», απαντά ο κ. Φρυσίρας.

Ακόμη, ο ιδιοκτήτης του μουσείου αποκάλυψε στην «Ε» πως όλα τα έργα είναι αγορασμένα τα τελευταία τριάντα χρόνια, μέσα από γκαλερί, αλλά και τα εργαστήρια των ίδιων των καλλιτεχνών και το εύρος της σημερινής τους αξίας κυμαίνεται από 5.000 έως 200.000 ευρώ.