Τον Φεβρουάριο που μας πέρασε, ο δικηγόρος και συλλέκτης έργων τέχνης Γιώργος Σταθόπουλος είχε επισκεφθεί τις art dealers και ιδιοκτήτριες της Γκαλερί Belgravia στο Λονδίνο, Anna Hunter και Laura Walford, με τις οποίες τον συνδέει μακροχρόνια φιλία.

Σκοπός της επίσκεψής του ήταν να προτείνει τη δουλειά από τέσσερις Ελληνίδες ζωγράφους και να ανταλλάξει απόψεις για το ενδεχόμενο μιας ομαδικής έκθεσης. Οι τέσσερις αυτές υπογραφές που του έδωσαν την ιδέα ήταν οι Εύα Αποστολάτου, Κάτια Βαρβάκη, Λήδα Κοντογιαννοπούλου και Βίκυ Σταματόπουλου.

Ήταν η πρώτη φορά που θα έπαιζε ένα στοίχημα με νεότερες γυναίκες της ελληνικής σύγχρονης τέχνης, χωρίς να παρεκκλίνει, ωστόσο, από τον βασικό του στόχο: την ανάδειξη και την προώθηση των ελληνικών έργων τέχνης στο εξωτερικό.

Ήδη στην Γκαλερί Belgravia ο Γιώργος Σταθόπουλος έχει οργανώσει επτά εκθέσεις, εκ των οποίων η τελευταία ήταν η ατομική της Μαρίας Φιλοπούλου, που το 2013 στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία όσον αφορά τις πωλήσεις.

Αφουγκραζόμενος τον... όχι και τόσο δυνατό παλμό της local market, σκέφτηκε πως είχε έρθει η κατάλληλη χρονική περίοδος για να προβληθούν γυναίκες εικαστικοί που, όμως, να ξεχωρίζουν για την ποιότητά της τέχνης τους. Θεώρησε πως ταιριάζουν μεταξύ τους και ότι για έναν ανεξήγητο λόγο η μια καλλίτεχνις συμπληρώνει την άλλη, σε επίπεδο θεματολογικό. Θαλασσογραφίες, φιγούρες, νεκρή φύση και μικτές κατασκευές είναι οι κύριες κατηγορίες της τρέχουσας έκθεσης.

«Τους έδειξα τους τέσσερις καταλόγους και αμέσως μου είπαν “ναι”, “ναι”, “ναι”, “ναι”! Αυτό μου έδωσε ακόμα μεγαλύτερη ώθηση και χαρά! Επέστρεψα στην Αθήνα και αμέσως είπα τα νέα στις ζωγράφους», αποκαλύπτει μιλώντας στην «Ε», και εξηγεί πώς και κάτω από ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των έργων. «Τον Αύγουστο, μαζί με την Anna και τη Laura, έκανα την τελική επιλογή των έργων», περιγράφει, ενώ προκύπτει το εξής ερώτημα: Γιατί να εκθέσουν μόνο γυναίκες;

«Φέτος ήταν το έτος της γυναίκας! Και κάπως έτσι το σκέφτηκα. Επειτα, όταν στήνω μια μικρή ομαδική, προτιμώ να είναι του ίδιου φύλου».

Γιατί πάντα, όμως, ο Σταθόπουλος οργανώνει εικαστικές εκθέσεις στην Belgravia; «Πέρα από τη φιλική σχέση που έχω με τις ιδιοκτήτριες, ο σκοπός μου είναι η προβολή της ελληνικής τέχνης στο εξωτερικό. Αγαπώ την ελληνική τέχνη. Η δραστηριότητά μου άρχισε πριν από χρόνια, από μια επαφή που είχα με μια ιστορικό τέχνης. Ήταν φίλη με την κόρη μου, Κατερίνα. Έτσι ξεκίνησε. Εμένα με ενδιαφέρει να βρίσκω μια γκαλερί που να εκπροσωπεί στον καλύτερο βαθμό τη χώρα. Δηλαδή: στο Λονδίνο μια καθαρά βρετανική, στις ΗΠΑ μια αμερικανική. Διότι με ενδιαφέρει τόσο οι ξένοι του Λονδίνου όσο και οι Άγγλοι να αγοράζουν έργα Ελλήνων καλλιτεχνών», εξηγεί, τονίζοντας πως εκεί κρύβεται και η μεγάλη πρόκληση.

Το θέμα, όμως, είναι αν έχει πετύχει η ενέργεια αυτή. «Ναι, θεωρώ πως το έχουμε πετύχει. Όλοι οι Έλληνες καλλιτέχνες που εκπροσωπήθηκαν με έργα τους στην Belgravia προσέλκυσαν το κοινό και, φυσικά, τους Έλληνες εφοπλιστές που ζουν στο Λονδίνο», τονίζει ο κ. Σταθόπουλος.

 

Το Brexit, το ΦΠΑ και η ελληνική αγορά

 Αν και πιστεύει στην ελληνική τέχνη, ο Γιώργος Σταθόπουλος παρατηρεί την αγορά της στον διεθνή χάρτη και δεν εντοπίζει ιδιαίτερες εκπλήξεις τα τελευταία χρόνια. «Θεωρώ πως η αγορά των ελληνικών έργων τέχνης έχει παραμείνει στα ίδια επίπεδα τελευταία, ιδίως αν συγκρίνουμε τη φετινή με την περσινή σεζόν», αναφέρει σχετικά.

Ως προς τη θέση της στη βρετανική αγορά, ο κ. Σταθόπουλος εντοπίζει δυσκολίες λόγω Brexit.

«H πτώση της λίρας έχει φέρει σχεδόν το 1 προς 1 με το ευρώ. Κάτι τέτοιο δυσχεραίνει την αγορά και την επηρεάζει αρνητικά». Ωστόσο, σε κόντρα κλίμα, οι Βρετανοί, όπως διαισθάνεται ο κ. Σταθόπουλος, δεν ανησυχούν και πολύ. «Μίλησα με Βρετανούς δικηγόρους και με τραπεζίτες. Κοιτάζουν μπροστά. Αλλωστε, η Αγγλία πάντα βρίσκει τρόπους. Το μότο τους, λοιπόν, είναι: “Θα τα καταφέρουμε!”».

 

Οι τιμές

Όσον αφορά τις τιμές, η Belgravia συμφώνησε να κυμανθούν από τις 1.200 έως τις 9.000 στερλίνες, συμπεριλαμβανόμενου του 24% του ΦΠΑ. Σε αυτό το σημείο ο κ. Σταθόπουλος θίγει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα για το εμπόριο έργων τέχνης. «Αν ένα έργο πωλείται προς 10.000 λίρες, οι 2.000 πάνε στον ΦΠΑ. Για εμένα, τα έργα τέχνης θα έπρεπε να είναι στο 8%, έτσι ώστε να παρακινούνται οι άνθρωποι να αγοράζουν τέχνη. Δεν είναι πολυτέλεια, είναι πνευματική τροφή. Είναι μια δημιουργία που δίνει χαρά στον άνθρωπο, όπως η μουσική. Αυτό δεν πρέπει να υπερφορολογείται!», κατακρίνει ο κ. Σταθόπουλος.

Παρά τα όποια αρνητικά στοιχεία του σημερινού Λονδίνου, ο κ. Σταθόπουλος, παίζοντας ένα προσωπικό στοίχημα με τον εαυτό του, ανοίγει ξανά την πρωτογενή αγορά ελληνικών έργων τέχνης στη βρετανική πρωτεύουσα. «Εχει εκδηλωθεί αγοραστικό ενδιαφέρον από την πρώτη ημέρα των εγκαινίων και προσωπικά είμαι πολύ ικανοποιημένος, γιατί η Ελλάδα φαίνεται! Η Ελλάδα γράφεται!», τονίζει με υπερηφάνεια.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το σχόλιο της Anna Hunter σε συζήτηση με τον Γ. Σταθόπουλο ως προς τη σύγκριση ελληνικών και ρωσικών έργων τέχνης, καθότι στο παρελθόν η Belgravia έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες εκθέσεις Ρώσων καλλιτεχνών.

«Οι Ρώσοι ζωγράφοι έχουν μεγάλη παράδοση με πολύ ουσιαστική εικαστική παιδεία. Η δουλειά τους είναι επίσης εξαιρετικά υψηλού επιπέδου, αλλά οι Ελληνες ζωγράφοι παρουσιάζουν έντονη ζωντάνια χρωμάτων και σχημάτων. Αυτό που ξεχωρίζει στους Έλληνες είναι η ευχαρίστηση που προκαλεί η ύπαρξη μιας ιδιαίτερης φαντασίας στους πίνακές τους», είπε σχετικά η κυρία Hunter.

Μεγάλη προσέλευση υπό την ομπρέλα της MARS Hellas

Η έκθεση έχει γίνει πόλος έλξης συλλεκτών, επιχειρηματιών και Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου, ενώ την ημέρα των εγκαινίων (5 Οκτωβρίου) ήταν έντονη και η παρουσία πολιτικών, καθώς και πολλών αποφοίτων του Πανεπιστημίου George Washington (Washington D.C.) που διαμένουν στην πόλη. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ε», παρευρέθησαν περίπου 200 άτομα, μεταξύ των οποίων και οι εξής διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι φιλότεχνοι: ο Αθανάσιος Λασκαρίδης (επιχειρηματίας) και η σύζυγός του, η Mαρέβα Μητσοτάκη, ο Νίκος Σταθόπουλος (managing partner, BC Partners) και η σύζυγός του, ο Άρης Σφακιανάκης (συγγραφέας), ο Αλέξανδρος Σπύρου (εφοπλιστής) και η σύζυγός του, ο Roger Tonge (σκηνοθέτης του BBC), η Αντζελίνα Κυροπούλου (διευθύντρια των καταστημάτων Carpo στο Λονδίνο), η Μαρία Αποστόλου (ζωγράφος), ο Νίκος Αποστόλου (φωτογράφος), η Ειρήνη Σφακιανάκη, η Anne-Marie Poliquin (δικηγόρος MARS Co.- από Παρίσι), ο Stuart Guthrie - Brown (νομικός σύμβουλος MARS Co.), η Margaret Jordan (νομικός σύμβουλος MARS Co.), ο Αλέξανδρος Γκλαβόπουλος (συντονιστής Greek Professionals in London) και η σύζυγός του, ο Andrew Cowie (ζωγράφος - από Στοκχόλμη), η Arlinda Mezini (συντονίστρια αποφοίτων George Washington University στο Λονδίνο) και ο Dr Akalemwa Ngenda (καθηγητής Νομικής Σχολής Brunel University London).

Χορηγός της έκθεσης είναι η MARS Hellas, που φέτος βραβεύτηκε ως η εταιρεία με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην κατηγορία της, τόσο στην Ελλάδα όσο και την Ευρώπη, ενώ ρόλο είχε και η Carpo (μετρά ήδη δύο καταστήματα στο Λονδίνο), προσφέροντας εδέσματα κατά τη διάρκεια των εγκαινίων.