Tα πατήματά της προσπαθεί και πάλι να βρει η βελγική αγορά τέχνης, μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 22ας Μαρτίου στις Βρυξέλλες.

Αν και οι συνέπειες που είχε στην αγορά τέχνης ήταν ολισθηρές, αυτή την ώρα, οι art dealers και οι γκαλερί που δραστηριοποιούνται στη βελγική πρωτεύουσα βλέπουν κάτι να κινείται, έστω και με πολύ αργά και διστακτικά βήματα.

Ηδη, το καθιερωμένο ετήσιο ραντεβού της ArtBrussels εμφάνισε μεγάλη επισκεψιμότητα, ενώ θετικό αντίκτυπο είχε και η μεγάλη έκθεση της Κάλλης Καστώρη στην γκαλερί «Theorema» και το Ευρωκοινοβούλιο. 

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι με τη φετινή ArtBrussels καθώς όχι μόνο σημειώθηκε μεγάλη προσέλευση – πάνω από 25.000 επισκέπτες -  αλλά καταγράφηκαν και πωλήσεις, γεγονός που επιβεβαιώνει την ήδη δυνατή θέση που έχει η ArtBrussels στην Ευρώπη και ιδίως για την αγορά σύγχρονης τέχνης», σχολίασε η Anne Vierstraete, Διευθύντρια της ArtBrussels.

H Katerina Gregos, (Artistic director) δήλωσε πως υπήρχε πολύ θετική ανταπόκρθση από τους συλλέκτες και πελάτες της έκθεσης. «Παρά το γεγονός ότι η φετινή ArtBrussels πραγματοποιήθηκε σε δύσκολη εποχή για τις Βρυξέλλες, είμαστε πολύ ικανοποιημένοι.  Καλωσορίσαμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό από τις πιο σημαντικές και καθιερωμένες στον κλάδο γκαλερί», τόνισε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τα στατιστικά της διοργάνωσης οι μεγάλες κατάφεραν να τονώσουν τις πωλήσεις στην πρωτογενή αγορά.

Από τις πιο επιτυχημένες συναλλαγές ήταν η αγορά του γλυπτού του Jaume Plensa, μέσω της γκαλερί Lelong που δραστηριοποιείται σε Νέα Υόρκη και Παρίσι. Ηταν ένα γλυπτό μεγάλων διαστάσεων, από μπρούντζο το οποίο πουλήθηκε προς 340.000 ευρώ.

Η Jablonka Maruani Mercier, (Βρυξέλλες) πούλησε πάνω από δέκα έργα, μόνο την πρώτη ημέρα λειτουργίας της έκθεσης, σε τιμές που κυμάνθηκαν μεταξύ 75.000 και 100.000 δολαρίων.

Παρομοίως, και η Βελγική Meessen De Clercq κατέγραψε πάνω από 30 πωλήσεις έργων τέχνης με τιμές που κυμαίνονταν από 2.000 έως 60.000 ευρώ, ενώ το New Art Center από το Σόλσμπερι δήλωσε θετικά νούμερα με χαρακτηριστικο παράδειγμα την πώληση ενός έργου του William Turnbull στην τιμή των 200.000 ευρώ.

 

Κόντρα στο βαρύ κλίμα

Την ίδια ώρα, τη δική της προσπάθεια για τόνωση κάνει η γκαλερί «Theorema» που βρίσκεται στις Βρυξέλλες και είναι η μόνη ελληνική γκαλερί στη Βελγική πρωτεύουσα. Η τρέχουσα έκθεση με τα έργα της Κάλλης Καστώρη ξεσήκωσε το ενδιαφέρον και την προσέλευση, γεγονός που κορυφώθηκε με έκθεσή της και μέσα στο Ευρωκοινοβούλιο.

«Το κλίμα μετά το τρομοκρατικό χτύπημα ήταν – και είναι ακόμη βαρύ», είπε η κ. Καστώρη στην «Ε».  «Σειρήνες τάραζαν τους ρυθμούς της πόλης κάθε τόσο, ενώ  το μετρό λειτουργούσε μέχρι τις 7 το απόγευμα, και όχι όλοι οι σταθμοί», περιέγραψε.

Παρά το γεγονός ότι τα σχόλια για τα έργα της ήταν ενθουσιώδη με κάποιους συλλέκτες να φτάνουν τα την περιγράφουν ως και η καλύτερη έκθεση που έχουν δει μέχρι σήμερα στην «Theorema», η κ. Καστώρη προτιμά να είναι προσγειωμένη.

«Νομίζω πως η ανεμελιά χάθηκε στη βελγική κοινωνία και ίσως αυτό εξαπλωθεί στην Ευρώπη.  Ας είμαστε ρεαλιστές: ο κόσμος αν δεν το έχει ήδη κάνει, θα περιοριστεί στα απαραίτητα», ξεκαθάρισε χωρίς από την άλλη να παραβλέπει και το γεγονός ότι η αγορά τέχνης σε διεθνές επίπεδο δεν αντιμετωπίζει – μέχρι στιγμής- κάμψη που να είναι κρίσιμη.

Από την πλευρά της η ιδιοκτήτρια της γκαλερί, κ. Κλεοπάτρα Λιακοπούλου είπε σχετικά: «Η έκθεση έγινε σε ένα δύσκολο κλίμα στις Βρυξελλες, έπειτα από όλα όσα άλλαξαν από τη μέρα της τρομοκρατικής επίθεσης στις Βρυξέλλες. Προσωπικά, συνεχίζω τον αγώνα μου να κρατήσω ζωηρή την τέχνη και ειμαι πολύ ικανοποιημένη γιατί η έκθεση της Κάλλης έφερε επισκεψιμότητα και από Ελληνες και από Βέλγους», είπε αποκαλύπτοντας πως στη συνέχεια θα λάβει μέρος με έργα της Καστώρη στο ‘Parcours d Artistes’ – διοργάνωση πόλος έλξης για συλλέκτες όπου αναμένει ακόμη μεγαλύτερη τόνωση.

 

Τιμές & πωλήσεις

Σύμφωνα με τα όσα είπε στην «Ε», η κ. Λιακοπούλου, σημειώθηκαν πέντε πωλήσεις πινάκων της Καστώρη, που κατέληξαν σε συλλογές από Βέλγους ιδιώτες. «Πρόκειται για έργα τόσο μικρών όσο και μεγαλύτερων διαστάσεων με ένα εύρος τιμών από 800-4.000 ευρώ», είπε σχετικά.

Τι είναι όμως εκείνο που η ελληνίδα art dealer έχει δει ως κλειδί για το αγοραστικό ενδιαφέρον στα έργα της Καστώρη; Η εμπορικότητα;

«Θεωρώ πως η εμπορικότητα έρχεται δεύτερη. Για μένα το πρώτο κριτήριο είναι να μπορεί το έργο να κεντρίζει τον θεατή – και εν δυνάμει αγοραστή. Να είναι άρτιο. Η Κάλλη έχει αυτή την αρτιότητα στην τέχνη της. Ξέρει καλά τι να κάνει και πώς να το κάνει», ξεκαθάρισε η κ. Λιακοπούλου τονίζοντας ακόμη πως τα έργα της μιλούν στον σύγχρονο άνθρωπο. Οπως χαρακτηριστικά περίεγραψε, γίνονται ο καθρέφτης της εποχής μας και περιγράφουν την μοναξιά με ένα δικό τους τρόπο.

Η ιδιοκτήτρια της «Theorema» αν και βλέπει τα πράγματα αρκετά μαγκωμένα,  σκοπεύει να συνεχίσει την προβολή της Καστώρη στο πελατειακό της κοινό και μετά το πέρας της έκθεσης συμπεριλαμβάνοντας δύο έργα της στο ντεπό της γκαλερί.

ΟΙ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ BACKSTAGE ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ 

Το γεγονός ότι τα έργα της Καστώρη μεταφέρθηκαν για ολιγοήμερη έκθεσή τους (19 Απριλίου) στο Ευρωκοινοβούλιο, ανέβασε ακόμη περισσότερο την παρουσία της στο εξωτερικό. Οι πίνακες της κρεμάστηκαν στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο (Mezzanine Yehudi Menuhin) όπου είχαν την ευκαιρία να τα δουν από κοντά Ελληνες και ξένοι Ευρωβουλευτές, όπως ο κ. Κεφαλογιάννης, ο κ. Κύρτσος και η κ. Σπυράκη που συνέβαλε στο να πραγματοποιηθεί η έκθεση των έργων στο Ευρωκοινοβούλιο. Ακόμη,  παρευρέθηκαν προσκεκλημένοι συλλέκτες από τον επιχειρηματικό και πολιτικό χώρο και κάποιοι έμποροι έργων τέχνης.

Ηδη, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ε», η Καστώρη, βρίσκεται σε κουβέντες με τους αρμόδιους για τη συλλογή του Ευρωκοινοβουλίου, σχετικά με την απόκτηση έργου της. Το έργο στη φωτογραφία, είναι ένας από τους υποψηφίους πίνακες που ενδέχεται να καταλήξει στη μόνιμη συλλογή του, μαζί με έργα άλλων σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών όπως Σόρογκας, Φασιανός, Τσίγκος, Γαϊτης, Pavlos, κ.α.

*Αυτές τις μέρες, μέχρι και τις 29 Μαϊου, τα έργα θα βρίσκονται και πάλι στους χώρους της γκαλερί «Theorema»