Το πως θα αντιδράσει η δευτερογενής ελληνική αγορά θα κριθεί την Παρασκευή 26 Μαΐου, στην αναμέτρηση της VergosAuctions στο Ζάππειο Μέγαρο.

Ο αθηναϊκός οίκος δημοπρασιών έχει συγκεντρώσει τις καλύτερες επιλογές έργων τέχνης Νεοελληνικής ζωγραφικής καθώς και ιστορικών και φιλελληνικών αντικειμένων.

Οι επιλογές έχουν γίνει βάσει της ζήτησης της αγοράς τον τελευταίο χρόνο, αλλά και των αποτελεσμάτων που καταγράφουν τα διεθνή salerooms, κυρίως του Παρισιού και του Λονδίνου. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν τα στελέχη του οίκου η επιλογή των έργων έγινε με γνώμονα την υψηλή ποιότητα αλλά και τις ελκυστικές τιμές των εκτιμήσεων.

Η επερχόμενη δημοπρασία θα χωριστεί σε δύο ενότητες: η πρώτη συμπεριλαμβάνει ενενήντα-εννέα έργα ελλήνων καλλιτεχνών και η δεύτερη σαρανταπέντε φιλελληνικά αντικείμενα και έργα με άξονα την Ελληνική επανάσταση.

Τα κορυφαία lots στα οποία εστιάζει και η ομάδα του οίκου είναι τα παρακάτω:

 

** «Γεφύρι», του Σπύρου Παπαλουκά. Είναι λάδι πάνω σε χαρτόνι (27x33εκ.), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο στο δεξί μέρος χαμηλά |Σ. ΠΑΠΑΛΟΥΚΑΣ| και η τιμή της εκτίμησής του κυμαίνεται από 15.000 έως 20.000 ευρώ.

 

**«Λουλούδια σε διάφορα χρώματα σε άσπρο φόντο» του Θάνου Τσίγκου. Αν και ανυπόγραφο, πρόκειται για το έργο που επιλέχθηκε για το εξώφυλλο του καταλόγου της δημοπρασίας. Εχει χρονολογία το 1962, είναι λάδι σε μουσαμά (65x81εκ.) και εκτιμάται μεταξύ 10.000 και 15.000 ευρώ. Σημαντική πληροφορία για τους ενδιαφερόμενους αποτελεί το γεγονός ότι είχε παρουσιαστεί στην Εθνική Πινακοθήκη το 1980 σε έκθεση του Τσίγκου.

 

** «Chausettes» του Παύλου. Δεν αποκλείεται το συγκεκριμένο έργο να αναδειχθεί και ο μεγάλος πρωταγωνιστής της δημοπρασίας. Είναι χαρτί αφίσας σε κουτί plexiglass με διαστάσεις 120x200εκ., υπογεγραμμένο στο δεξί μέρος χαμηλά. Στα υπόψην των αγοραστών και εμπόρων είναι η προέλευσή του,  η γκαλερί Redmann στο Βερολίνο, αλλά και η έκθεσή του το 1997 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Εκτιμάται μεταξύ 30.000 και 40.000 ευρώ.

** Σουπιέρα bouillon με φιλελληνικά θέματα (Montereau, π. 1830, ύψος 22 εκ.). Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα σκεύη από σερβίτσιο φαγητού του Montereau με φιλελληνικό στοιχείο. Φέρει σφραγίδα και οι παραστάσεις είναι: : «Παραμονή επιθέσεως», «Ευλογία Ελλήνων στο Μεσολόγγι», «Ο όρκος του Έλληνα» και «Ελληνικό Κομιτάτο με πρόεδρο τον Σατωβριάνδο» (οι δυο τελευταίες στο σκέπασμα). Εκτιμάται μεταξύ 3.000 και 4.000 ευρώ.

 

Προγνωστικά

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ε» μεγάλο ενδιαφέρον συγκεντρώνεται για δύο έργα του Αλέκου Φασιανού: το έργο «Νάρκισσος» είναι υπογεγραμμένο και χρονοογημένο στο πάνω μέρος |Α.Fassianos 1977| και είναι ακρυλικό σε μουσαμά με διαστάσεις 54x65εκ. Εκτιμάται μεταξύ 4.000 και 6.000 ευρώ και θεωρείται μία από τις πιο ελκυστικές επιλογές της δημοπρασίας.

Στα ίδια επίπεδα, κυμαίνεται και το έργο «Ποδηλάτης στο μπαλκόνι» υπογεγραμμένο στο πάνω αριστερό μέρος |Α. Φασιανός|. Είναι και αυτό ακρυλικό σε μουσαμά με διαστάσεις 54x35εκ. και εκτιμάται μεταξύ 4.000 και 6.000 ευρώ.

Μία ακόμη καλή ευκαιρία θεωρείται το έργο του Μάριου Πράσινου «Alpilles» (μελάνι σε χαρτί, 80x121εκ.). Είναι χρονολογημένο και υπογεγραμμένο κάτω αριστερά και εκτιμάται μεταξύ 3.000 και 4.000 ευρώ.

Ιδανική επιλογή για low budget αγορά θεωρείται ο πίνακας της Νέλλης Ανδρικοπούλου με τίτλο «Η Ναταλία Μελά κοιμάται στο εργαστήριο της». Είναι τέμπερα σε χαρτί (23x33εκ.), υπογεγραμμένο κάτω δεξιά, και είχε εκτεθεί στο MIET το 2014. Οι τιμή της εκτίμησής του είναι 1.500 με 2.000 ευρώ. Παρομοίως, το γλυπτό του Μιχάλη Τόμπρου με τίτλο «Το φιλί» (πατιναρισμένος μπρούντζος 40εκ.) ξεκινά στα 1.500 ευρώ.

Προεξόφληση ανόδου για Κουνέλλη

Υποψήφιο starlot της δημοπρασίας είναι το έργο «Χωρίς Τίτλο» του Γιάννη Κουνέλλη ο οποίος απεβίωσε τον Φεβρουάριο.

Πρόκειται για κατασκευή του 2001, από λάμπες πετρελαίου, ατσάλινο καλώδιο,σιδερένιο πλέγμα και τσιγκέλι σε λαμαρίνα με διαστάσεις 120 x 120 εκ. Πρόερχεται από την γκαλερί Karsten Greve, Köln της οποίας ετικέτα υπάρχει στην πίσω όψη του έργου, ενώ το 2009, είχε εκτεθεί στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο (5 Έλληνες καλλιτέχνες από τη Συλλογή Δ. Μ.). Συνοδεύεται από φωτογραφία υπογεγραμμένη από τον Κουνέλη και η τιμή της εκτίμησής του είναι 140.000 με 180.000 ευρώ.

Πρόκειται για το έργο με την πιο υψηλή τιμή εκτίμησης, και δεν αποκλείεται, αν αγοραστεί σε αυτά τα επίπεδα τιμών, να αποτελέσει τον πρωταγωνιστή της δημοπρασίας. Εαν συμβεί κάτι τέτοιο, σίγουρα θα μιλάμε για νέα επίπεδα του Κουνέλη τοπική αγορά, μετα θάνατον. Θυμίζουμε, πως Τα τελευταία χρόνια, οι τιμές των έργων του Κουνέλλη, γνωστού ως Janis Kounellis, έχουν διατηρήσει τα επίπεδά τους, αναδεικνύοντας την επιτυχημένη πορεία και την πανευρωπαϊκή αναγνώρισή του. Οπως είχαμε αναφέρει σε παλαιότερη ανάλυση με αφορμή τον θάνατο του, τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι καθοριστικά για την αγορά των έργων του καθώς ξένοι έμποροι έργων τέχνης αλλά και εκπρόσωποι οίκων δημοπρασιών έχουν ήδη αρχίσει να αναζητούν έργα του για τις επόμενες εκθέσεις, τις δημοπρασίες αλλά και για μια νέα θέση σε εταιρικές και ιδιωτικές συλλογές. ο σπουδαίος εκπρόσωπος του εικαστικού κινήματος Arte Povera, έφυγε από τη ζωή στις 15 Φεβρουαρίου την ίδια ημέρα που απεβίωσε και ο Δημήτρης Μυταράς. Ακολουθούν μερικά από τα καλύτερα παραδείγματα πωλήσεων έργων του στη διεθνή δευτερογενή αγορά:

Μια από τις κορυφαίες τιμές πώλησης που έχει αγγίξει έργο του Κουνέλλη ήταν το 2009, σε δημοπρασία ιταλικής τέχνης, στον οίκο Sotheby’s στο Λονδίνο. Το «Black Rose», προερχόμενο από γκαλερί στη Ρώμη, είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της Arte Povera (λάδι σε λινάτσα, 150x130 εκ.) που είχε αρχική τιμή 200.000 ευρώ. Η τελική του αξία είχε εκτοξευτεί στις 409.250 στερλίνες (448.864 ευρώ)!

To 2013 ένα άτιτλο έργο του από μελάνι πάνω σε χαρτί (69x99 εκ.) χρονολογημένο το 1962 είχε εμφανιστεί σε δημοπρασία σύγχρονης τέχνης του οίκου Sotheby’s στο Παρίσι. Το έργο προερχόταν από ιδιωτική συλλογή στην Ισπανία και από τα 20.000 ευρώ στα οποία αρχικά είχε εκτιμηθεί πουλήθηκε προς 32.500 ευρώ. Στην ίδια δημοπρασία υπήρχαν έργα κορυφαίων ονομάτων, όπως των PierreSoulages, Zao Wou-Ki, Joan Mitchell, Nicolas De Staël κ.ά.

Το 2016, σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στο Μιλάνο, το έργο του «Senza Titolo», χρονολογίας 2000 με προέλευση την γκαλερί Lelong στο Παρίσι, είχε αρχική τιμή 40.000 ευρώ, αλλά αγοράστηκε έναντι 68.750 ευρώ. 

Το συμπέρασμα που προκύπτει από την άμεση αυτή ρευστοποίηση τρεις μήνες μετά τον θάνατο του Κουνέλη είναι πως θα αποτελέσει την πρώτη σημαντική δοκιμασία για την πορεία των τιμών του, καθώς είθισται οι τιμές των έργων των αποβιωσάντων εικαστικών να ανεβάζουν την αξία τους.