Οι Βρετανοί αποφάσισαν για την έξοδό τους από την Ευρωπαϊκή Ενωση, και το βρετανικό saleroom των πολυτελών επενδύσεων αποφάσισε για… τη μεγάλη του είσοδο σε ένα νέο έδαφος και μια αναδυόμενη αγορά. 

Όπως αποκάλυψε το γραφείο του Λονδίνου, η απόφαση ελήφθη. Το σχέδιο λειτουργίας στην αφρικανική art market «μπήκε μπρος» με νέες στρατηγικές που θα πάρουν σάρκα και οστά από το 2017, ακολουθώντας το μοντέλο στην αγορά της Μέσης Ανατολής.
Το ολοκαίνουργιο τμήμα που χτίζει η διοίκηση του οίκου Sotheby’s έχει ήδη αρχίσει να συζητείται, καθώς μέσω εκείνου, θα τρέχουν δημοπρασίες αφιερωμένες αποκλειστικά στις συναλλαγές Μοντέρνας & Σύγχρονης Αφρικανικής Τέχνης. Μάλιστα, για το τιμόνι της νέας ομάδας, ο οίκος προσέλαβε την Hannah O’ Leary, πρώην στέλεχος του οίκου Bonhams, με δεκαετή πείρα στην ανάπτυξη της Σύγχρονης Αφρικανικής Τέχνης αλλά και της Παραδοσιακής Νοτιοαφρικανικής Τέχνης.

Τι θα απαιτήσουν τα στελέχη

Ο οίκος επέλεξε την O’ Leary κυρίως για δύο βασικούς λόγους:
Ο πρώτος έχει να κάνει με το ότι το αντίστοιχο τμήμα που είχε υπό την εποπτεία της στον οίκο Bonhams, έφτασε τον ανώτατο,μέχρι σήμερα, τζίρο. Νέα ρεκόρ σε έργα Αφρικανών καλλιτεχνών κατακτήθηκαν, όπως για υπογραφές των Vladimir Tretchikoff, J.H. Pierneef, Yusuf Grillo, Alexis Preller, Gerard Sekoto, El Anatsui, Ben Enwonwu και Irma Stern.
Ο δεύτερος λόγος που οι Sotheby’s την «έκλεψαν» από τους Bonhams είναι γιατί διαθέτει ατζέντα. Δυνατή. Η O’ Leary διατηρεί επαφές με ιδιώτες συλλέκτες, επιχειρηματίες και οργανισμούς στους οποίους παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε επίπεδο πωλήσεων και δανεισμού έργων τέχνης. Υπήρξε μάλιστα σύμβουλος στην Εθνική Πινακοθήκη της Νότιας Αφρικής, κάτι που... διόλου αδιάφορη δεν άφησε τη διοίκηση των Sotheby’s.
Οι υπεύθυνοι θα την τοποθετήσουν επικεφαλής του τμήματος Αφρικανικής Τέχνης και θα περιμένουν από εκείνη να μετατρέψει την κατηγορία σε σημείο αναφοράς, δημιουργώντας ένα διεθνές αγοραστικό κοινό σε αυτή την ολοένα και πιο γρήγορα εξελισσόμενη αγορά.

Σχολιάζοντας τον ερχομό της O’ Leary, o managing director tου οίκου Sotheby’s σε όλη την Ευρώπη, Maarten Ten Holder, είπε πως μαζί της θα καταφτάσει και ένας πλούτος εμπειρίας σε τούτη τη ζωηρή και συναρπαστική αγορά. «Η καριέρα της μέχρι σήμερα έχει χαρακτηριστεί από την τόλμη, την προσπάθεια και τα μεγάλα της επιτεύγματα. Γι’ αυτό και εμείς είμαστε ενθουσιασμένοι που θα πάρει το τιμόνι της νέας μας πρωτοβουλίας», τόνισε χαρακτηριστικά για τα δυνατά προσόντα του νέου στελέχους.
Ο M.Ten Holder δεν δίστασε να φανερώσει την εμπιστοσύνη του στη νέα τάση της αφρικανικής αγοράς τέχνης και της ταχύτατης ανάπτυξής της. «Η Αφρικανική Τέχνη είναι ακμάζουσα και, καθώς θα αναπτύσσονται οι πωλήσεις μας το 2017, προσδοκούμε ότι θα καθιερώσουμε ένα σημαντικό προφίλ στον κλάδο, ενώ παράλληλα ερευνάμε το πώς θα ενισχύσουμε την παρουσία μας στην αφρικανική ήπειρο».
Από την πλευρά της, η Hannah O’ Leary εξέφρασε τη χαρά της για την ένταξή της στο δυναμικό του οίκου, με σκοπό να αγκαλιάσει τις νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται. «Οι δημοπρασίες θα ξεκινήσουν το 2017 και θα παρέχουν μια πρωτοποριακή πλατφόρμα Μοντέρνας & Σύγχρονης Αφρικανικής Τέχνης», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως υπάρχει τεράστιο ανεκμετάλλευτο έδαφος σε αυτή την αγορά.
Η O’ Leary αυτό το διάστημα προετοιμάζεται πυρετωδώς για τη νέα της πρόκληση, ενώ το διάστημα 27-29 Ιουνίου θα βρίσκεται στο Γιοχάνεσμπουργκ, για να πραγματοποιήσει ραντεβού με ιδιώτες, με στόχο την εκτίμηση έργων Αφρικανικής Τέχνης που θα συμπεριλάβει στα νέα sales. Αμέσως μετά θα ταξιδέψει στο Κέιπ Τάουν, για να δει και εκεί συλλογές και να ολοκληρώσει την έρευνά της για τα πιο καλά έργα της κατηγορίας.

Αυτά είναι τα χρυσά νούμερα της O’ Leary

* 2007
Η Hannah O’ Leary συμβάλλει στο να πρωτοπορήσει ο οίκος Bonhams με τις δημοπρασίες Νότιας Aφρικανικής Tέχνης ως πρώτος οίκος που πόνταρε στην αγορά αυτή.
* 2009
Τα υψηλά νούμερα την κάνουν επικεφαλής του τμήματος Νότιας Αφρικανικής Τέχνης και οι αγοραπωλησίες αυξάνονται ραγδαία.
* 2011
Καταφέρνει να κάνει το νέο τμήμα να ανταγωνίζεται άλλες κατηγορίες του οίκου, εφόσον συγκεντρώνει τζίρο πάνω από 8,7 εκατ. στερλίνες, που ακόμα και σήμερα παραμένει το υψηλότερο ποσό στην κατηγορία.

Επιβεβαίωση του ependisinews.gr

Το πρόσφατο sale του οίκου Bonhams στις 25 Μαΐου είχε ενισχύσει αφενός την τάση για μεγαλύτερη ζήτηση, αφετέρου την άνοδο στα επίπεδα των τιμών.
Επειτα από αποστολή μας στο Λονδίνο, είχαμε μεταφέρει τα σενάρια για μεγάλη επενδυτική στροφή στην αφρικανική αγορά τέχνης. Λέγαμε επίσης, ότι παράγοντες της New Bond Street στέλνουν τους υπαλλήλους τους να βρουν τους πιο πολλά υποσχόμενους σύγχρονους καλλιτέχνες οι οποίοι θα δημιουργήσουν ζήτηση και θα διπλασιάσουν ή ακόμα και θα τριπλασιάσουν τις τιμές τους στο μέλλον.
Επιπλέον, ενδιαφέρον είχε παρουσιάσει το γεγονός ότι βασικοί παίκτες στην αγορά Αφρικανικής Τέχνης είναι συλλέκτες, art dealers και σύμβουλοι επενδύσεων από τη Μέση Ανατολή, την Αίγυπτο και το νότιο κομμάτι της Αφρικής, οι οποίοι έχουν όρεξη να ποντάρουν σεβαστά ποσά στα African Sales. Παράλληλα, brokers δήλωναν πως θα είναι σχεδόν απίθανο να χάσει κανείς τα επόμενα χρόνια, αν τοποθετήσει χρήματα στην κατηγορία αυτή.

Τα νούμερα μιλούσαν...

Ο οίκος Sotheby’s, βλέποντας τα νούμερα στους ανταγωνιστές, δεν άργησε να πάρει την απόφαση να εισχωρήσει κι εκείνος στο... πρόσφορο έδαφος. Διότι, στην τελευταία αναμέτρηση (Africa Now) του οίκου Bonhams, στο Λονδίνο, είχε καταγραφεί ποσοστό πώλησης σε όγκο 63,39% και σε αξία 82,26%. Τη μεγαλύτερη ζήτηση και τις πιο υψηλές τιμές πώλησης είχαν τα έργα του Benedict Chukwukadibia Enwonwu (1917-1994), με τελικές τιμές 76.900 και 86.500 στερλίνες. Οσο για τους Νιγηριανούς Yusuf Adebayo και Cameron Grillo, έργα τους κατέκτησαν τιμές ύψους 110.500 και 146.500 στερλινών.