Με θετικό πρόσημο ολοκληρώνεται η σεζόν για την αγορά της ρωσικής τέχνης, συμπέρασμα που προκύπτει έπειτα και από τις τελευταίες συναλλαγές στην κατηγορία, μέσω των διεθνών οίκων, Sotheby’s και Christie’s.

Το ταμπλό στην King Street (Christie’s Λονδίνου), κατέγραψε νέα υπεραξία για τον πίνακα του Konstantin Somov (1869-1939) «Matin d’été».  Αν και αρχικά είχε εκτιμηθεί μεταξύ 60.000 και 80.000 στερλινών, η τελική του τιμή έφτασε τις 281.000 στερλίνες! Είναι φτιαγμένο από μολύβι, τέμπερα και τεχνική gouache πάνω σε χαρτί με διαστάσεις 17,8x22,7εκ. Η έντονη ζήτηση ανέδειξε τον πίνακα του Somov το πιο ακριβό έργο της δημοπρασίας.

Ανοδικά κινήθηκε και το έργο «Petrouchka» σχέδιο του Alexandre Benois. Εμφανίστηκε προς πώληση σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στο Λονδίνο με αρχική τιμή εκτίμησης 8.000 στερλίνες. Ωστόσο, η τελική του τιμή έφτασε τις 15.000 στερλίνες, φέρνοντας πολύ καλό αποτέλεσμα στην κατηγορία σχεδίου.

Το συγκεκριμένο είχε ολοκληρωθεί το 1948, έπειτα από ανάθεση στον καλλιτέχνη για τις ανάγκες του προγράμματος μιας θεατρικής παράστασης. Είναι μολύβι, μελάνη, τέμπερα και τεχνική gouache άνω σε χαρτί με διαστάσεις 34,8x30,8εκ.), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο στο κάτω μέρος και αριθμημένο ‘T77B’.

 

Το «χρυσό» ‘07

Την τελευταία δεκαετία, η Ρωσία, προικισμένη, με τεράστια αποθέματα φυσικών πόρων, βίωνε μια ολοένα και μεγαλύτερη κεφαλαιουχική ανάπτυξη, προκαλώντας μια άνευ προηγουμένου ζήτηση στην αγορά των luxury investments: πρωτίστως στην αγορά τέχνης και ειδικότερα της Ρωσικής.

Αν ανατρέξει κανείς στην στρατηγική της τότε επικεφαλής του οίκου Christie’s, Lisa King, θα δει πως είχε σπεύσει να προεκτείνει τις δραστηριότητες του οίκου στις αναδυόμενες δυνάμεις τη Ρωσική και Ινδική τέχνη.

Ταυτόχρονα, η ομάδα του αντιπάλου, Sotheby’s, έβλεπε εκείνη την περίοδο την κατηγορία ρωσικής τέχνης να καταγράφει άνοδο πάνω από 25% τόσο με την καθιέρωση ειδικών δημοπρασιών στο Λονδίνο όσο και με τις pre-sale εκθέσεις των προς πώληση έργων στη Μόσχα.

Ηταν η εποχή που το έργο «The Forest Clearing» του Ivan Shishkin είχε εκτοξευθεί στα 3,7 εκατομμύρια δολάρια!

Παρομοίως, σταθμοί στη Russian market είχαν σταθεί τα έργα του Nicholas Roerich είχαν αφήσει ιστορία καθώς  τρία έργα του βρέθηκαν στο «χρυσό» top 10 της δημοπρασίας των Christie’s Νέας Υόρκης, ενώ αντίστοιχα στους Sotheby’s έργα από τη σειρά «Himalayan” είχαν καταγράψει θεαματικά νούμερα. Οι μυημένοι αναφέρονται συχνά στον πίνακα με τίτλο «Ladakh» που είχε αγοραστεί έναντι 157.000 δολαρίων έχοντας αρχικά εκτιμηθεί μόλις για 20.000 δολάρια! (απόδοση 685%). Παρομοίως, το «Vase of Flowers» του Georgy Lapchine είχε αντίστοιχη απόδοση κάνοντας τελική τιμή 145.000 δολάρια αντί των 35.000 δολαρίων της αρχικής τιμής εκκίνησης, ξεπερνώντας την κατά 414%!

 

Απώλεια για το χαβιάρι του Kosolapov

Εξαίρεση στις πρόσφατες συναλλαγές αποτέλεσε το έργο «Caviar Red» του Alexander Kosolapov που άλλαξε χέρια στο saleroom του οίκου Sotheby’s στη New Bond Street του Λονδίνου.

Από τη μια δεν κατάφερε να προσελκύσει τα χτυπήματα των επενδυτών με αποτέλεσμα να πέσει κάτω από τις εκτιμώμενες τιμές (25.000-35.000 στερλίνες) κάνοντας τελική τιμή των 22.500 στερλινών. Από την άλλη, η πορεία του στην δεκαετία δεν φάνηκε καθόλου κερδοφόρα.

Το ίδιο έργο είχε αγοραστεί το 2010 σε θερινή δημοπρασία σύγχρονης τέχνης στον οίκο Christie’s. Είχε τιμή εκτίμησης 35.000 με 45.000 στερλίνες και είχε αγοραστεί έναντι 39.000 στερλινών.

Επομένως η συμπεριφορά του συγκεκριμένου έργου στη δεκαετία, δεν απεδείχθη η καλύτερη επιλογή καθώς, σημείωσε μικρή απώλεια της ταξεως του -42,31% Πρόκειται για λάδι πάνω σε καμβά, χρονολογίας 2002, με διαστάσεις 194x192εκ. και υπογεγραμμένο στα λατινικά. Η προέλευσή του είναι η γκαλερί Ghislaine Hussenot στο Παρίσι.